593 private links
This is what the web is for.
Skip a few news cycles and read yourself.
On the political arena, the Egyptian government has established a "National Council for Green Hydrogen and its Derivatives", chaired by the prime minister and counting among its members: the minister of electricity and renewable energy, the minister of petroleum and mineral resources, the minister of justice, the minister of planning and economic development, the minister of finance, the minister of environment, the minister of housing, the minister of utilities and urban communities, the minister of transportation, the minister of trade and industry, the minister of irrigation, the minister of state for military production, the chairman of the Suez canal authority, the chairman of the general authority for the Suez canal economic zone, the first assistant to the prime minister, the CEO of the general authority for investment and free zones, and the executive director of Egypt's Sovereign Fund.
I must admit I wonder what the point is forming a special council if it includes what appears to be most of the government. No word on permanent members from industry or academia.
On the council's first meeting an executive committee was formed (unclear who its members are) and tasked with speeding up the approval process for green hydrogen projects and to entice companies to invest in such projects, using investment incentives such as 33%–55% less tax, and exempting most equipment and supplies from VAT tax, an exemption from real estate tax on buildings, and waived fees for registering the companies in Egypt.
To date, the government has signed memoranda of understanding (MoU) with among others ACWA Power (Saudi Arabia), Benchmark Alliance (?), China Energy company, the national holding company for chemical industries (the Egyptian one, I assume), DAI global company (Germany), OCIOR Energy company (India), Voltalia-TAQA alliance (sounds Italian?), and British Petroleum.
The stated ambition of the government is to produce green hydrogen at 1.7 USD/kg by 2050 and to capture 8% of the global market. The government expects that total foreign investment into green hydrogen projects to reach 81 billion USD by 2035.
The national strategy for green hydrogen is yet to be published, as far as I can tell.
Sounds interesting, but unfortunately the Encyclopedia website appears to be broken.
I sent a question to their webmaster through their contact form.
Riksdagen har beslutat att införa in- och utpasseringskontroller med metalldetektor vid högskoleprov från och med hösten 2023. Kontrollen ska utföras av ordningsvakter, och om det finns särskilda skäl kan en kroppsvisitation göras.
Förslaget innebär att samtliga provdeltagare utom personer under 15 år ska kontrolleras vid in- eller utpassering till och från de lokaler där provet skrivs och där kontroller upprättats.
Jag tycker det här är ett mycket olyckligt beslut. Givetvis behöver fusk stävjas, men det här är helt fel väg att gå. Högskoleprovet är för många gymnasister en av de första kontakterna med högskolan. Det här är en kraftig (och sen) överreaktion från riksdagen som kommer sända helt fel signaler om högskolans roll i samhället till framtida studenter.
Regionala statistikområden (RegSO) delar in Sverige i 3 363 områden med en befolkning mellan 663 och 22 622 invånare. [...] RegSO är en indelning som kommer hållas oförändrad över tid, med undantag för anpassning till ändringar av enstaka kommun- eller länsgränser.
Här kan du hitta detaljerad information på stadsdelsnivå eller bostadsområde.
Databasen innehåller statistik om folkmängd efter ålder, kön, civilstånd, hushållstyp med mera. Statistik om motorfordon, ekonomisk standard, inkomst, behörighet till högskola, valdeltagande och mycket mer.
Artikel från SCB med bra introduktion till RegSO databasen
Via Cornucopia
Cykelkorsningar behöver siktröjas i Uppsala. Kommunen vill skapa bättre sikt långvarigt, genom att röja sly med mera.
Karta med alla dokumenterade platser
Passerar du något ställe som behöver bättre sikt meddela uppsala@cykelframjandet.se
EU Hydrogen Important Project of Common European Interest, also called IPCEI
Genom ett nytt samråd har byggprojektet Samsö, som var på samråd 2013, åter blivit aktuellt. Projektet innebär att Hökarängen och Farsta byggs ihop genom en förlängning av Lingvägen. I den nya planen föreslås tre bostadshus och en förskola samt en utbyggnad av Kvickenstorpsskolan.
Se även
- https://vaxer.stockholm/aktuellt/2020/08/samrad-om-samso2/
- https://etjanster.stockholm.se/byggochplantjansten/pagaende-planarbete/planarende/2011-16053
- Lokaltidningen Mitti:s artikel i saken
- Cyklistbloggens (något ironiska) inlägg om förslaget
- Cyklistbloggens andra, mer ingående inlägg, beskriver de troliga konsekvenserna för cykeltrafik
- Ett tredje inlägg från Cyklistbloggen, apropå att biltrafiken ska begränsas något
For EU citizens, you can also opt to disable all customised ads from companies using Google Ad services at youronlinechoices.com
Although I am not sure what effect this has when not logged in to Google.
(The site youronlinechoices.com is run by the European Interactive Digital Advertising Alliance.)
Excellent piece by Ed Yong in the Atlantic.
Färre bilskjutsar gav tryggare skolväg och piggare barn.
Via Cyklistbloggen.
Författaren bakom studien, Anna-Karin Lindqvist, universitetslektor vid Luleå tekniska universitet, har deltagit i ett avsnitt av Cykelfrämjandets poddcast: "Utmaningen är inte barnen – det är föräldrarna".
Endast omkring 30% av svenska barn når rekommendationen för fysisk aktivitet och bara hälften av barnen använder aktiva skoltransporter. Förutom den samhälleliga utmaningen som detta innebär för barns hälsa och kognitiv förmåga, har det också en negativ inverkan på klimatet och trafiksäkerhet nära skolorna. Dessutom följer barns fysiska vanor med in i vuxenlivet och därmed har den fysiska inaktiviteten på sikt en betydande hälsoekonomisk negativ effekt.
Hennes forskningsprojekt "Aktiva skoltransporter" går att läsa om i flera vetenskapliga artiklar men har även lett till publikationer i flera tidningar/bloggar:
- Cykelväg till skolan kan vara vägen till framgång, Skolledaren, 2019
- Aktiva skoltransporter – elevers upplevelser av att gå och cykla till skolan under vintern, kandidatuppsats, 2018, (PDF)
- Active School Transportation in Winter Conditions: Biking Together Is Warmer, International Journal of Environmental Research and Public Health, 2019
- Children's motivation overcame parental hesitation: active school transportation in Sweden, Health Promotion International, 2019
- Låt barnen cykla till skolan för att minska smittspridning, debattartikel, Göteborgs-Posten
- Hon vill få barnen att cykla till skolan, Luleå kommuns nyhetssajt "Vårt Luleå", 2019
- Målet: 80 procent ska gå eller cykla till skolan, IT-pedagogen, 2020
- Stort forskningsanslag till Aktiva skoltransporter, Luleå tekniska universitet, 2020
- Så ska fler barn cykla eller gå till skolan, Extrakt (Formas), 2020
- Lägre förväntad medellivslängd än sina föräldrar, Norrländska Socialdemokraten, 2019
Kairo har närmare 20 miljoner invånare och bedömdes av Världshälsoorganisationen WHO år 2018 att ha de näst värsta luftföroreningarna i världen.
Enligt tidningen Egypt Independent fokuserade diskussionerna mellan Kamel al-Wazir och Volvo på ett projekt som innebär att etablera ett BRT-system på ringleden i Kairo i samband med att leden byggs ut med fler körfält.
Brandbergen Centrum ska byggas om och utökas med cirka 400 nya bostäder. Serneke är totalentreprenör och har tecknat ett totalentreprenadavtal värt omkring 500 miljoner kronor med fastighetsbolaget Savana AB.