593 private links
Innehållet i de digitala resurserna, hur de används och till vad, är viktigare än att diskutera skärmtid. Det menar forskaren Petra Petersen som i en avhandling undersökt de möjligheter surfplattan ger för att få barn delaktiga i förskolans aktiviteter.
Länk till avhandlingen "Delaktighet och digitala resurser: Barns multimodala uttryck för delaktighet i förskolan i flerspråkiga områden" (DiVA) (PDF)
SKR beräknade i fjol att det behöver byggas över 700 förskolor fram till år 2022.
https://arkitekten.se/nyheter/klart-med-ramavtal-for-konceptforskolor/
Det finns många sätt att lära barn att läsa – men bara ett som har stöd i forskningen. Den metoden bygger på att barnen ska lära sig att ljuda bokstäverna och det är också den enda metod som bevisat kan hjälpa barn med läs – och skrivsvårigheter.
En rapport om digitala lärplattor i Uppsalas kommunala förskolor 2013-2016. Av filosofie doktor Susanne Kjällander vid barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet, i samarbete med Uppsala kommun.